Tuesday, February 23, 2010

Teacher Christina teach me something today...

(kasih sayang seorang guru terhadap pelajarnya)
Today aku tercipta lagi satu kata-kata hasil daripada kata-kata teacher christina, "Semua manusia ada tanggungjawab tapi tidak semua manusia ada rasa tanggungjawab". kenapa aku senyum2 dalam kelas, sebab nilah. Tapi aku memang always senyum2kan?hehe. for me, teacher christina nikan, kalau buat sesuatu dia mesti fikir dulu. tulah kalau aku masuk ke bilik guru mesti aku tengok dia yang macam orang mengelamun. tapi best jugak tengok dia gitu. dia tu suka berfikir dan tidak terlampau berfikir.
korang taukan aktiviti aku waktu pjk? hanya berjalan and cakap sorang2 and then you call me "OG marilah join". waktu tu pun teacher christina ajar pjk kan? kamu nampak tidak aku jumpa dia? korang mau tau apa aku talk dengan dia?

"kenapa?' teacher ask me.
"teacher, semua orang ada tanggungjawab tapi tidak semua orang ada rasa tanggungjawab. kenapa?"
"what? ulangbalik" so aku ulanglah apa yang aku cakap.
"sebab pertama adalah background seseorang. macam mana dia kena didik. sebab kedua 'aku x ingat'.
"bagi teacher, kenapa hati lebih penting daripada paras rupa?"
"yalah, hati tukan. kalau kita guna hati kita kan dapat menunjukkan diri sebenar seseorang".
"so, hati tu lagi betul daripada fikiran?"
"tidak (dlm keadaan ragu2 hendak menjawab). kamu nika bikin teacher keliru sudah".
" teacher dari mana teacher dapat, 'makanlah sebelum kenyang'?"
"teacher, just dengar2 orang cakap. kita ada ilmu kita kongsi. kita ada harta kita kongsi.just like that".
"ok, last. teacher rasa teacher kenal diri teacher? jujur"
" kadang2 ia, kadang2 tidak. bergantung pada alam sekeliling".
"kamu ndak payahlah mahu fikir tentang tu. just ENJOY".
"ok, thanks teacher".

teacher christina always want me to think n think. waktu dia mengajar pasti dia sampaikan sesuatu yang berharga. perkataan ENJOY tu memang trademark dia kalau sudah mau habis cakap ngan aku. bagi aku enjoy tu boleh tapi jangan terlebih enjoy. nanti binasa hidup. kalau tak caya kata2ku ini...korang cubalah. terkejut aku, ada jugak orang *tut* yang guna hadis nabi. aku gelar ini mesej bawah sedar sebab teacher christina dia tak tahu dia sedang guna hadis nabi. tidak tersangka aku. ini salah satu yang membuatkan aku respect ngan teacher christina. jenis yang suka berkongsi ilmu. aku memang rasa, teacher christina memilih seseorang bukan dari paras rupa tapi hati budi seseorang itu. i think teacher christina bukan jenis memilih tapi berhati-hati dalam memilih.tapi dalam memilih hati budi seseorang, teacher terlupa yang seseorag itu jugak perlu ada fikiran. seperti yang saya kata dulu, setiap orang ada otak tapi tidak semua pandai menggunakan akal.

"teacher ndak marah bahkan waktu teacher explain about orang mengandung saya pandang perut teacher?" wakakakawakakakakaka..... korang kasi ketawalh aku. aku just bayangkan. kalaulah aku sudah mengandung mesti aku gemuk. bukannya aku bayangkan teacher yang gemuk. Just be happy. I LOVE 2S 2010.

0 ulasan: