Friday, February 5, 2010

Siapa kaunseling siapa???


Alahai.... nak meletup aku punya mulut ni, menahan ketawa. Ada keslah.... budak form 1 sudah pandai menipu ibubapa, guru dan yang paling penting tipu diri sendiri. Kesian budak tu. nasib baik tak kena suruh berdiri kat atas pentas. kat dalam bilik guru pun ada pasal perkataan 'ngentot'. kesian cikgu kat sekolah tu sebab baru tahu tentang ni. budak2 yang kelas hujung2 tu ada yang sudah pandai buat. dan bagi mereka benda tu perkara biasa. setiap hari balik dengan lelaki... apa guna pergi sekolah kalau jual maruah???

Lepas tu ada guru kaunseling beri ceramah yang ringkas tentang 'tutur kata'. Sepanjang cikgu tu menceramah kami.. aku hanya menahan ketawa. korang pasti nak tahu kenapa aku nak ketawa, kan? because satu soalan yang berlegar-legar di ruangan fikiran aku tentang 'siapa yang perlu kena kaunseling guru atau pelajar?'. and semestinya aku akan katakan guru sebab tak lama lagi SETAN menjadi bahasa rasmi bagi guru-guru kat sekolah tu. Dari mana kami belajar semua tutur kata? dari mana kami mengenal abjad? jawapannya guru. seperti bak kata pepatah... kalau guru kencing berdiri anak murid kencing berlari. kalau guru suka memaki pelajarnya lagi leser mulut dari cikgu. perkataan b***h yg digunakan oleh cikgu R. perkataan SETAN yang digunakan cikgu F. cikgu kaunseling tu bagi ceramah ttg tutur kata bagi aku apa yang dia cakap tu takde 'point' (manfaat) sebab mereka belajar dari guru-guru mereka sendiri. buang air liur cikgu kaunseling tu bagi ceramah jer. memang sesetengah guru kat sekolah ni tak layak kena hormat. buat apa hormat guru kalau guru tak hormat kita. Kalau nak orang hormat kita, kita mesti hormat orang tersebut terlebih dahulu.

kepada pk petang.... kalau nak cakap kat mikrofon tu tidak perlulah jerit2. bikin sakit telinga jak. bikin panas hati aku jak. suara anda cukup kuat untuk didengari pelajar kat dewan. tak payah nak pakai mikrofon awak tu... awak cakap benda yg kurang baik guna mikrofon 'inikah pelajar SM S******** yang berak bertaburan'. anda kata anda malu jika 'jiran sebelah' mengetahui tentang hal ini. jadi anda tak malu cakap kat mikrofon tu sehingga 'jiran sebelah' dengar? saya takde hak nak halang anda untuk berubah tapi saya berhak untuk bercakap. silakan berubah menjadi guru yang tegas tapi jangan sesekali berubah menjadi guru yang pemarah yang tak tentu pasal. perangai anda sekarang ni... sedang hinggap kat guru2 yang lain....

kepada kawan2 yang pernah mencabar aku... mungkin betul kata korang aku ni tak berani nak cakap depan cikgu. aku ni hanya berani kutuk belakang cikgu jer. aku sekarang ni sedang cuba mengawal perasaan marah aku ni. aku tak nak mcm dulu, cepat sangat marah dan meluahkan kata-kata dalam nada marah. sekarang aku nak cakap secara, baik lemah lembut tak nak lagi mcm dulu.

P/S: kepada cikgu chin fui moi yang aku sayangi. semoga cikgu cepat sembuh. betula kata cikgu, bekas pelajar sk sri gaya yang sudah berada di sekolah menengah pasti nak balik belajar kat sri gaya. lagipun saya rindu mahu belajar sama teacher. bestbah belajar sama teacher.

0 ulasan: