Wednesday, October 14, 2009

PPSMI

First I want to congrats to Tun Dr Mahathir. because he do something that's good for rakyat. walaupun it's take time to complete what Dr Mahathir wants. Bukan apa, rancangan untuk menukarkan pembelajaran math and science to english is good. di mana kebanyakkan buku math dan sains dlm bahasa inggeris. cuma dalam perancangan Dr Mahathir ada sedikit silap. kita tidak boleh terus mengubahcara percakapan kita 100% kepada bahasa inggeris. kalau kita guna half-half, bahasa inggeris dan bahasa melayu di campur. memang rosak bahasa kebanggan kita tu tapi kita dapat tukar bahasa tu secara perlahan-lahan. aku pun memang ada masalah dengan menggunakan bahasa inggeris untuk pembelajaran math dan sains. di sebabkan aku kurang memahami maksud perkataan itu dlm bahasa melayu sehinggakan apa yang cikgu cakap aku terpaksa translate ke dalam bahasa melayu. lagipun aku di rumah mmg menggunakan bahasa melayu.

satu punca lagi... kepada guru-guru yg tak fasih berbahasa inggeris mereka menganggap ini sesuatu beban. mereka memang pandai mengajar subjek math and sains but they not good english. sampaikan ada sesetengah guru mengajar menggunakan bahasa rojak. guru-guru ini dari mereka sekolah di ajar dalam bahasa melayu. ada guru ada yang mintak ajar cara menyebut sesuatu perkataan. sedih saya tatkala math dan sains ni di tukarkan pembelajarannya ke dalam bahasa inggeris 100%.

Aku kesal sangat.... kerajaan sudah menetapkan tahun 2010 PPSMI akan di hapuskan sepenuhnya. Apa nak jadi dengan dunia ni jadilah ko.... aku pun sekarang dah naik bingunggung.

0 ulasan: