Wednesday, July 21, 2010

Kenapa anda perlu takut?

"Kamu tak perlu takut sebab suatu hari nanti anda akan berhadapan dengan masyarakat"

Itulah pesanan seorang ustazah kepadaku kerana aku dulu meruakan seorang pelajar yang tidak berani berkata-kata dikhalayak ramai kerana aku seorang pelajar yang penakut. Aku perlu takut pada siapa? Aku sebenarnya takut pada diri aku sendiri. Aku cuba lawan perasaan takut itu tapi tak berjaya sehinggalah aku bertanya kepada diriku "Oii, kau itu tak perlu takut. Kau sebenarnya ada potensi untuk berjaya. Sampai bila kau nak berada ditakuk lama. Sampai bila???"

Aku sedih sebab aku tak berjaya lawan perasaan ini sehingga aku terpaksa mendesak diri aku untuk berkata-kata. Kerana kata-kata diataslah aku boleh berbicara dihadapan khalayak ramai. Kecuali di hadapan pentas, darah gemuruh aku masih ada.

Cara aku mengatasi masalah ini tidaklah terlampau mudah tetapi sekurang-kurangnya aku berusaha untuk berubah. Antara cara-caranya:

Aku punya teman yang sangat pandai berpidato sehinggakan akulah menjadi tukang kritik ketika dia berlatih di sekolah. Aku lihat dia berkata-kata dengan sangat yakin dan tutur bicaranya sangat jelas. Aku tanya apa rahsianya? Dia setiap hari berlatih dihadapan cermin. Berbicara dihadapan cermin. Aku cuba praktikkanya di rumah. Ianya sangat berhasil. Sehinggakan aku mengajar rakan ku berpidato dia berlawan hanya diperingkat sekolah. Hanya mendapat tempat kedua. Aku sangat gembira. Dari dia seorang yang tidak mempunyai keyakinan diri sehinggalah menjadi seorang yang yakin dalam membuat sesuatu.

Jadi jangan takut berbicara. Aku berpesan kepada semua orang. Terutamanya, seorang wanita yang mengeletar kakinya ketika berbicara.

0 ulasan: