Monday, June 28, 2010

Mereka BUKAN Jahat!!

Hari ini, aku nak kongsi dengan kamu semua tentang remaja. Ada sesetengah remaja dilabelkan sebagai budak jahat.  Persoalan yang ingin saya bangkitkan ialah, adakah mereka ini benar-benar jahat atau hanya nakal? Jahat dan nakal merupakan perkataan yang berbeza dan mempunyai maksud yang berbeza.

"Kau dari dulu sampai sekarang memang jahat. Tak boleh ubahkah perangai kau tu?" kata seorang wanita. Bagi saya remaja yang suka keluar malam, suka pergi kelab malam, dan sebagainya bukannya remaja yang jahat dan tidak ada maruah. Mereka hanya keliru! Keliru dalam memilih jalan yang benar. Seperti yang saya pernah saya kata sebelum ini,  manusia ini diberi pilihan memilih antara dua. Kalau salah memilih anda masih mempunyai peluang kerana di hujung perjalanan seseorang pasti adanya cahaya. Jangan sia-siakan peluang anda!

Remaja ini silap memilih kerana tiada sesiapa yang sudi membimbing. Kita ambil contoh yang mudah. Hisap rokok itu salah dan pelajar yang menghisap rokok itu jahat.


Kebiasaanya pelajar yang menghisap rokok ini mempunyai masalah ataupun tertekan. Bagi mereka hisap rokok ini dapat mengurangkan tekanan, ya memang betul. Rokok juga merupakan senaman tetapi merbahaya!

Kita tidak dapat paksa untuk seseorang berubah tetapi kita boleh ajak mereka untuk berubah. Kalau kita ajak pasti akan timbul keinginan untuk berubah. Jika seseorang sudah ada keinginan untuk berubah maka proses untuk berubah itu lebih senang. Banyak cara kita boleh buat orang berubah. Cuma ada satu cara yang aku suka guna. Dengan cara mendekati, mendengar rintihan mereka dan menyuruh mereka mengeluarkan perasaan benci dalam hati mereka. Cara ini sangat berkesan.

Aku bukan budak yang baik. Aku hanya yang sedang-sedang sahaja. Bohonglah kalau aku cakap aku tak pernah merokok. Merokok tu memang pernah tapi tiada kegembiraan yang aku dapat. Kebiasaannya, rokok LA merupakan rokok yang terlaris dikalangan pelajar kerana harganya yang murah yang merupakan rokok seludup. Walaupun kerajaan mengharamkan penjualan rokok 14 batang gejala rokok tidak akan di dapat dibendung di kalangan pelajar. Rokok yang paling sedap rokok Dunhill memang sedap! Cuma mahallah dari rokok LA.

0 ulasan: