Monday, March 1, 2010

Kalau beginilah...

entahlah... mahu cakap macam mana lagi. pusing sudah mahu explain banyak kali sama korang. teda guna aku rasa mahu explain lagi. kita semua berbeza, ada citarasa yang berbeza. teacher amy dan aku tidak boleh puaskan hati seluruh pelajar dalam kelas. ini baru ditubuhkan sebuah kelas, belum lagi sabuah negara! beginilah kita tengok dibawah carta organisasi yang aku simpulkan...ini hanya sekadar organisasi kelas.

perdana menteri - teacher amy
timbalan perdana menteri - darayani
pen. timbalan perdana menteri - eva edna

dan seterusnya....
ok begini, kalau kamu tidak dengar cakap pen.timbalan perdana menteri... maybe boleh dimaafkan. kalau kamu lawan cakap timbalan perdana menteri... ok lagi tu. TAPI kalau kamu lawan cakap perdana menteri itu bermaksud kamu lawan seorang ketua. kalau tidak dengar cakap perdana menteri, hancurlah sesebuah negara. jadi tiada gunalah kalau kamu lawan cakap.
inilah, kamu tahukah sebenarnya di sekolah kita hanya diajar untuk menuruti bukan untuk memilih??? contohnya, cikgu suruh angkat buku, kamu terus angkat buku tu. kamu tidak fikirkah kenapa cikgu suruh angkat buku tu? sama jugak macam kalau kita pandu sebuah kereta. then kita tiba di sebuah simpang. kamu kena pilih jalan mana yang kamu mahu pergi. kalau tersilap jalan kita akan sesat, kita tidak boleh berpatah balik. so dalam memilih kita kena berhati-hati.
tidak payahlah cakap panjang2 lagi, kamu bukan faham kecuali orang yang suka cara berfikir scrotes dan anak muridnya n edward de bono. terima kasih kerana marah aku ^_^. aku tidak rugi apa-apa, kamu jak rugi air liur.

4 ulasan:

meowww said...

eh dara yg perasan bagus!!...baca ni :
semangat 1Malaysia! huh so whatever!!! tak bersatu konon...huh ko ingat kelas tu apa??? tempat kebudayaan ke apa??!! tu tempat belajar!!!BELAJAR!!! eh lantaklah diorang-diorang nak berkumpul-kumpul...sekarang ko rasa kitaorang dah tukar tempat duduk..bersatu ke??? tak jugak kan??? ada yang diam je sebelah dia tak cakap langsung..cakap pun hai..dah siap kerja rumah..so what's the point??? 1Malaysia konon..ko ingat ko tu bagus sangat ke??? wei..pikirlah...cermin diri tu sikit..ingat lebih bagus dari orang lain agaknya...ko ingat kau tu perdana menteri??? nak nasihat-nasihat teacher..sekarang ni kelas tu diam ker???tak de kan?? sama je kan??? kau senanglah teacher letak kau still kat depan..bawah kipas lagi tu..how about me??? dahlah duduk belakang..tepi pulak tu...pastu bising...tak boleh concentrate...panas lagi tempat tu...lepas tu silau...susah nak belajar...kalau prestasi aku menurun..memang aku salah kan kau 75%..aku akan PUAS HATI bila kau tukar tempat duduk dengan aku..huh! ko rasa lah sendiri...lain kali..kalau nak buat keputusan tu..pikir! sedangkan perdana menteri pun buat keputusan dengan ahli-ahli kabinet...aku setuju sangat-sangat dengan teacher jeniffer.."kalau seseorang tu ada inisiatif nak belajar..dia akan belajar..tak payah nak tukar tempat duduk atau apa...." bagilah peluang dekat orang nak belajar...kalau orang tu duduk depan tapi tak nak belajar tak guna..ko paham tak? biarlah kalau orang tu pentingkan diri..ko tak pernah dengar ke greedy of knowledge..salah ke kalau orang tu macam tu??...aku baru nak maafkan kau dan berbaik-baik tapi kau buat aku lagi benci dan benci dan benci bertambah-tambah dekat kau!!! aku akan benci kau sampai ke liang lahad..aku tak pernah marah macam ni..kalau kau tak percaya kau tanya mahsuri atau yang rapat dengan aku..ini memang jujur lahir daripada hati aku sendiri..kau memang sengaja nak naikkan darah aku dan buat aku mengamuk!!! kau ingat,aku benci kau sampai bila-bila!!! what?? esok kau nak bagi tahu dekat teacher amy pulak???

Raudhah said...

terima kasih kata aku ni bagus. nilai murni tu perlu di terapkan dalam diri setiap individu. tidak semestinya kita kena pergi sekolah kebudayaan baru kita belajar kebudayaan. ya... sekolah tu tempat belajar. aku ingat pesan cikgu aku 'klu nak berjaya cuba duduk dgn pljr yg pendiam tapi otak ada isi'. kalau aku tak minta teacher tukar tempat duduk, teacher tetap akan tukar. ok, apa tujuan kita pergi sekolah? nak belajar. so, semua orang kat dalam kelas tu memang nak belajar tapi belajar tu merupakan satu bidang ilmu yang bukan mensasarkan hanya pada akademik. tak kesahlah duduk kat mana pun tapi kalau niat kita nak belajar pasti berjaya. kalau tak puas hati tempat yang kau duduk sekarang boleh bagitau teacher. kau sudah pernah rasa duduk kat depan, kali ni bagilah kat orang lain. peluang tu bukan hanya untuk kau saja. silakan marah aku, aku memang tiada hak nak larang kau marah aku. tapi buat pengetahuan kau, aku memang takde niat nak buat kau marah. seandainya aku masih buat kau marah aku mintak maaf. you need to know yang aku ni memang tak sempurna dan aku tak boleh nak puaskan hati semua orang.

meowww said...

huh! what eva...kau pun dah pernah rasa duduk depan..tapi sekarang kau duduk depan jugak kan??? bawah kipas lagi tu..cuba kau duduk tempat aku tu...aku cuma tak nak tempat aku balik..tapi aku akan puas hati bila kau tukar tempat duduk dengan aku...huh! nak nasihat orang pasal kejayaan konon...kau cikgu mengajar buat apa??? TIDUR je tau!! PEMALAS!!!!
berani tukar tempat duduk dgn aku ke??? dahlah PEMALAS! i hate you!!

Raudhah said...

helo! aku duduk barisan yang kedua... did i care ko duduk mana? sape kata aku tak berani tukar tempat duduk? ok, memang aku tak hebat dalam pelajaran yang di ajar di sekolah tapi ilmu tu bukan hanya apa yang diajar di dalam kelas. ilmu tu ada di mana-mana saja. ilmu banyak cabang... ilmu fizik, biologi,kerjaya, pemikiran dan sebagainya. aku tahu kau tu pintar. hei! jangan bongkaklah. ala.. aku taulah kau tu hidup senang.bukan reti rasa penat. semua orang gaji yang buat.