Tuesday, March 23, 2010

cikgu sudah muak dengan perangai pelajar atau pelajar yang sudah muak dengar perangai guru?

Ahh.... aku takut. dia tu berlagak macam pengetua. konon dia tu hebat.

kalau kamu cakap begitu kat aku. apa boleh aku buat? sekarang ni... cikgu suka cari alasan. susah kita nak tegakkan kebenaran. cikgu susah nak terima pendat pelajar. kalau cikgu sudah muak dengan perangai pelajar... aku pun sudah muak dengan perangai cikgu. tiada guna lagi cakap dengan cikgu tapi aku tidak rasa membazir masa yang aku gunakan untuk 'pertikaikan' perkara itu. fikir jakla... adakah sekolah ini penjara????

3 ulasan:

kasih bulan said...

cikgu umpama ibu..seburuk mana seorang ibu, syurga masih di bawah telapak kaki ibu..restunya sangat penting dalam kehidupan seorang yang bergelar anak..begitulah juga pentingnya restu seorang guru pada pelajarnya..baik buruk seorang guru mungkin akan mempengaruhi sikap pelajarnya..namun itu bukan satu alasan..yang penting, apa yang baik jadikan teladan, dan yang buruk jadikan sempadan.. biar seburuk mana seorang guru, kita masih perlu menghormatinya..sy percaya, anda seorang yang bijak..mampu membezakan antara kaca dan intan..andai anda adalah intan, biar ke lumpur dalam mana sekalipun anda dicampakkan nilai yang ada pada anda tidak akan tercela..jadi kalau dah tau orang tu gila, takkan anda pun nak jadi sama gila..fikir2kan..

hantu hacker said...

awat dok fikiaq? benda dah nak jadi,jadilah.hidup nie penuh bernilai.risau akan perkara yang remeh-temeh akan menghalang kemajuan diri.

Raudhah said...

kasih bulan: terima kasih atas nasihat anda. waktu saya tulis ni, saya tulis dalam keadaan yang tidak tenang. ya, cikgu tu umpama seorang ibu. yang selalu saya ingatkan pada diri saya "jangan kau dendam pada guru nanti tiada berkat". walau seburuk manapun guru tu, dia tetap guru saya.

hantu hacker: awak fikir benda ni remeh-temeh? tapi tidak bagi saya! perkara inilah yang selalu org pandang sebelah mata. bagi saya perkara ini tidak menghalang kemajuan saya. ianya membuatkan fikiran saya bertambah luas...